The best psychologist in Tehran
طرحواره چیست ؟ چرا باید به یک طرحواره درمانگر خوب مراجعه کنیم

طرحواره چیست ؟ چرا باید به یک طرحواره درمانگر خوب مراجعه کنیم


طرحواره های خوب و بد

 

  • طرحواره چیست ؟

    همانطور که میدانید اطلاعاتی که ما از پیرامون خود داریم در واقع شکل گرفته از اطلاعات کسب شده و یا تعامل ما با محیط است . این اطلاعاتی که ما برای شناخت پیرامون خود کسب میکنیم در آینده به شکل الگوهای رفتاری صحیح و غلط در رفتار ما نمود پیدا میکنند . این شکل گیری الگوها در رفتار را طرحواره میگویند .

     

طرحواره ها لزوما بد نیستند ! طرحواره میتواند به دو شکل الگوهای رفتاری صحیح یا سازگار و الگوهای رفتاری غلط یا ناسازگار در رفتار ما پدیدار شوند .


 

  • طرحواره درمانگر کیست ؟

    طرحواره درمانگر روانشناس با تجربه ای است که میتواند با استفاده از اصول روانشناسی ، الگوهای رفتاری مراجعین خود را ریشه یابی کند و در صورت مواجه با الگوی رفتاری ناسازگار یا غلط ، مراجعه کننده خود را از آن مطلع کرده و آن را درمان کند .





     
  • چرا باید به یک طرحواره درمانگر مراجعه کنیم ؟

    آنچنان که میدانید رفتار ما با همسر ، فرزندان ، والدین ، دیگران و به طور کلی محیط پیرامون متاثر از الگوهای رفتاری ماست .

    ممکن است الگوهای رفتاری ناسازگاری در درون ما وجود داشته باشد که حتی خودمان از آنها اطلاع نداشته باشیم . این عدم آگاهی ما موجب ناتوانی در ارتباط صحیح با پیرامون ما خواهد شد .

    ترس ها ، نگرانی ها ، اضطراب ، عدم توانایی در ارتباط موثر با دیگران و ... از جمله پیامدهای طرحواره های غلط در زندگی ماست .

    این اختلالات اذیت کننده را که گاها خودتان هم نمیدانید از کجا نشأت گرفته را با مراجعه به یک طرحواره درمانگر خوب پیدا و درمان خواهید کرد .

     

در مطب روانشناس طرحواره درمانگر در حقیقت نوری به الگوهای رفتاری پنهان شما تابیده میشود تا بتوانید با اطلاع از طرحواره های رفتاری خودتان ، آنها را اصلاح کنید .




 

  • یک طرحواره درمانگر خوب چه نکاتی را بررسی میکند ؟

    دوران کودکی مانند یک لوح سفید است . یکی از دوران های با اهمیت در طول زندگی انسان است . بسیاری از اعمال و رفتاری که ما انسانها در بزرگسالی انجام میدهیم متاثر از دوران کودکی است .

    در یک روند طرحواره درمانگری صحیح ، روانشناس باید پیش از هر چیز دوران کودکی مراجعه کننده را بررسی کند .

    با توجه به تجارب شخصی من در طرحواره درمانگری به عنوان یک روانشناس ، بیش از 90 درصد از مشکلات مراجعین مطب در کودکی آنها نهفته است و با بررسی جزییات رفتار خانواده ی مراجعه کننده ( علی الخصوص پدر و مادر ) میتوان به دلیل بسیاری از الگوهای رفتاری غلط شکل گرفته دست پیدا کرد .




     
  • یک نمونه از شکل گیری طرحواره ناسازگار :

    به عنوان مثال دردوران کودکی هنگامی که والدین به کودک مواردی همچون جملات زیر را بیان میکنند :


    "  اگر فلان کار را بکنی من دیگه میرم و بر نمیگردم ... . اگر اینجوری کنی من دیگه مامانت نیستم ... .
    اگر اذیت کنی بابات دیگه بر نمیگرده ... . "

    این جملات مانند تهدیدی دائما در حال القای حس نا امنی به کودک هستند که نمود خود را در بزرگسالی به شکل طرحواره هایی غلطی مثل حس ترس ، نگرانی ، نا امنی و ... بروز میدهند .

    دلیل این امر این است که درک کودک صرفا انتزاعی است و تفاوت واقعی و غیر واقعی بودن جملات مطرح شده توسط والدین را به درستی نمیفهمد .


    همچنین به یاد داشته باشید که طرحواره ها صرفا مربوط به کودکی نیستند و در برخی از موارد متاثر از تجربیات ما در بزرگسالی هستند .

    به دلیل عمق اینگونه رفتارها و برای حل طرحواره های ناسازگار درون خود حتما به یک روانشناس با تجربه و مسلط به علوم روز دنیا مراجعه کنید .
مشاوره رایگان از طریق پاسخ به سوالات شما
  • تلفن همراه و ایمیل شما نمایش داده نمی‌شود و تنها برای اطلاع رسانی به شما در هنگام پاسخ به سوالتان مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
بهترین روانشناس حال حاضر ایران